Podzimní Sbírka potravin obchodech vynesla rekordních 382 tun zboží pro potřebné
- Podzimní Sbírka potravin proběhla v rekordním počtu 754 prodejen
- Roste objem prostředků, za které jsou dárci ochotni nakoupit a darovat potraviny
- Otázka darování potravin a odpovědného nakládání s nimi je stále důležitější oblastí společenské odpovědnosti obchodních řetězců
Praha 24. listopadu 2019 – V podzimním kole celorepublikové Sbírky potravin, které se uskutečnilo v sobotu 23. listopadu, se v jednotlivých kamenných obchodech podařilo vybrat rekordních 330 tun potravin a 52 tun drogistického zboží. Do podzimního kola se zapojilo nejvíce prodejen v dosavadní historii, a to celkem 754. Rekordní byl i počet dobrovolníků, konkrétně 4500. Navíc až do 3. prosince mohou lidé darovat potraviny a drogerii také prostřednictvím on-line nákupu. Rovněž je přislíbeno rekordní množství firemních a komunitních sbírek.
„Za sedm let, kdy se potravinové sbírky konají, byla tato letošní podzimní nejrozsáhlejší. Do akce se zapojil největší počet obchodů a dobrovolníků, díky čemuž měl každý možnost darovat potraviny v bezprostřední blízkosti svého bydliště. Interní sbírky se navíc konaly v mnoha firmách a dalších institucích. Kdo nestihl darovat v sobotu, má ještě stále možnost v on-line obchodech,“ uvedla Veronika Láchová, ředitelka České federace potravinových bank, a dodala: „Děkujeme všem dárcům, kterým není lhostejný osud lidí ohrožených chudobou nebo sociálním vyloučením. Poslední průzkum ukazuje, že Sbírku potravin zná 84 % obyvatel České republiky. Navíc narůstá objem prostředků, za něž jsou dárci ochotni nakoupit a darovat potraviny i drogerii.“
Sbírka potravin je jednou z největších charitativních akcí v České republice a jsou do ní po celé zemi zapojeny tisíce lidí z řad dobrovolníků, zaměstnanců prodejen, neziskových organizací a další. Darované zboží se nyní převeze do skladů potravinových bank, odkud se následně bude distribuovat přes jednotlivé charitativní organizace všem potřebným. Jejich cesta je tak krátká a na místo určení se dostanou ve chvíli, kdy jsou potřeba.
„Aktuální výsledky prokázaly, že nový koncept organizovat sbírku dvakrát ročně je správný, o to více, když se doplní o čísla z on-line darování, které jsme letos nabídli poprvé. Jsem opravdu rád, že se k myšlence pomoci potřebným opět přihlásily všechny členské obchodní řetězce našeho svazu, včetně obou významných sítí drogerií v ČR. Je potřeba připomenout, že vedle účasti v pravidelných sbírkách potravin navíc věnují řetězce potravinovým bankám zboží průběžně po celý rok, dobrovolně poskytují své logistické kapacity a pomáhají při organizaci i řízení těchto projektů,“ připomněl Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR, a dodal: „Darování potravin potřebným je jedním z důležitých nástrojů pro omezování plýtvání s potravinami a jsme rádi, že systém potravinových bank v ČR funguje tak efektivně.“
Pomoc je zaměřena zejména na seniory, matky samoživitelky, pěstounské rodiny, děti z dětských domovů, hendikepované či lidi bez domova a v nouzi a pokrývá všechny kraje a okresy v České republice. Do Sbírky potravin se po úspěšné jarní premiéře znovu zapojily i on-line obchody iTesco a Rohlik.cz, kde mohou zákazníci darovat potraviny a drogerii v termínu od 20. listopadu do 3. prosince. Preferované jsou především konzervy, dětské výživy, instantní polévky, trvanlivé mléko, olej, rýže a luštěniny, těstoviny a základní i dětská drogerie.
K myšlence pomoci lidem v nouzi se přihlásily obchodní řetězce Albert, Billa, Globus, Kaufland, Lidl, MAKRO Cash & Carry, Penny Market, Tesco Stores a obě významné sítě drogerií – dm drogerie markt a ROSSMANN.
Přestože podle Českého statistického úřadu patří Česká republika v Evropské unii ke státům s nejnižším podílem osob ohrožených chudobou nebo sociálním vyloučením, i tak se 1,5 milionu občanů nachází na nebo pod hranicí chudoby. Největší problémy mají převážně matky samoživitelky s dětmi a ženy starší 65 let.
„Podzimní kolo Sbírky potravin je navíc napojené na Giving Tuesday, světový den dárcovství, který letos připadá na 3. prosince. Do sbírky se tak v rámci Giving Tuesday přidají skrze firemní potravinové sbírky zaměstnanci řady organizací, kteří budou shromažďovat trvanlivé potraviny a drogerii ve svých kancelářích, skladech či pobočkách. Na Giving Tuesday pak potravinové banky sesbírané potraviny vyzvednou a doručí potřebným,“ zdůraznila Lucie Mádlová, zakladatelka a ředitelka Asociace společenské odpovědnosti.
Sbírka potravin se od letošního roku koná vždy dvakrát ročně, a to na jaře a na podzim. Je organizována Českou federací potravinových bank, Svazem obchodu a cestovního ruchu ČR spolu s klíčovými obchodními řetězci působícími na českém trhu, Asociací společenské odpovědnosti, Raben Logistics Czech a partnery z neziskového sektoru.
Další informace:
Fotogalerii Sbírky potravin naleznete na tomto odkazu.
Kontakt pro média:
Sbírka potravin
Miroslav Dinga
e-mail: press@potravinovabanka.cz
tel.: 736 683 642
Děkujeme všem, kteří se na přípravě Sbírky potravin podílejí:
- Organizátoři: Česká federace potravinových bank a Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR
- Státní správa: Ministerstvo zemědělství ČR a Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR
- Obchodní řetězce: Albert, Billa, dm drogerie markt, Globus, Kaufland, Lidl, MAKRO Cash & Carry, Penny Market, Rohlik.cz, ROSSMANN, Tesco Stores
- Logistický partner: Raben Logistics Czech
- Třetí sektor: Asociace společenské odpovědnosti, Armáda spásy, Charita České republiky, Naděje, Slezská diakonie